Pohled do ulice

obal albaEskamotër (Slávek Hamaďák)
Pohled do ulice

Doporučená cena: 199 Kč
Naše cena: 159 Kč

Eskamotër & Echo Orchestr: Pohled do ulice (Indies MG)

Kdysi byl členem novovlnného spolku Čertovi soustružníci, průkopníků českého hip-hopu Piráti či jejich alternativně rockových následovníků Piráti 44, s letošním jarem se Slávek Hamaďák, kytarista z Hradce Králové, vrátil po patnáctileté pauze v reinkarnaci divnofolkového písničkáře s neméně podivným nickem Eskamotër. A jeho debut rozhodně stojí za pozornost.

Kolekce melancholických písniček je sympatická svým vyhýbáním se dogmatům. Jestliže v úvodní skladbě připomene šafránského písničkáře Vladimíra Veita, hned v následujícím příspěvku se bez problémů staví po bok o generaci mladších tvůrců, jakým je třeba maskovaný kuchař z Doks, který si říká Kittchen.

Spojení tradičních písniček s na jedné straně elektronickými rytmy i ruchy, a na druhé tradičně bluesovou harmonikou či jazzovou trubkou, v sobě mají váhání a nejistotu, nebojí se odkrýt své pochybnosti uprostřed vytrvale kladených otázek i otevřeně se vydat všanc posluchači prostřednictvím křehké poetiky, která se snadno může stát obětí výsměchu. Právě ona přirozenost a upřímnost, s jakou se skladby z restartové nahrávky prezentují, dává výsledku autenticitu i smysl.

"Nefolk" Slávka Hamaďáka je pro citlivé posluchače a pro ty, kteří nemají ve všem jasno a rádi hledají. Ocení ho všichni, kteří se nespokojují jen s hledáním (často jen zdánlivě) nového, ale baví je i nacházet spojnice s inspirativní minulostí. Nikam nespěchající rytmy a nijak složité, ale přesto emocionálně silné nápěvy, jim toho všeho nabídnou nemalou porci.

Zamyšlená kolekce písniček ovšem nejen dává otázky a pozastavuje se nad náhodami, hledáním, pamětí, vírou v sebe a zbytečností či potřebou skepse. Je odrazem nejisté současnosti stejně tak, jako nenápadným připomenutím, že některé věci se s dobou nemění. A jako taková nabízí jednu z nejzajímavějších autorských výpovědí, která se letos na tuzemské scéně objevila.

Autor: Antonín Kocábek ,  Týden 30.6.2013